Tempat Menarik di Pulau Penang Malaysia

Tempat Menarik di Pulau Penang Malaysia
https://4.bp.blogspot.com/-UDAmGPIJDIo/UflJcdpBBLI/AAAAAAAAAFI/bFCsBbS0g9k/s72-c/senarai+hotel+di+penang.jpg
senarai hotel di pulau penang

Tempat menarik di Pulau Pinang atau Penang merupakan sebuah Negeri Malaysia, yang terdiri dari Pulau Pinang seluas 293 kilometer persegi, dan Seberang Perairan? yang terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia seluas 760 kilometer persegi.

Pulau Penang merupakan salah satu pulau yang paling terkenal di Malaysia. Ini dikarenakan resort pantai yang bagus serta warisan kolonial di Georgetown, bandar terbesar di pulau itu. Kedua-dua perkara ini menjadi daya tarik tersendiri bagi anda yang merancang bercuti ke Malaysia.

Tempat-tempat menarik yang mungkin akan mengesankan anda adalah masjid, gereja, kuil Cina dan India yang jaraknya hanya beberapa ratus meter antara satu dan lain. Beberapa di antara bangunan itu dibina pada awal abad ini.

Di Pulau Pinang ini anda boleh melakukan banyak kegiatan pelancongan. Kerana banyaknya kegiatan dan pemandangan yang menarik mungkin anda akan sedikit sukar untuk memilihnya namun berikut ini adalah lima kegiatan pelancongan terbaik yang harus anda lakukan di pulau yang dijuluki mutiara dari timur ini:

1. Jungle trekking dan camping
Jika anda menginginkan pengembaraan yang menyeronokkan saat berkunjung ke Penang, hutan cadangan di Teluk Bahang dapat menjawab keinginan anda. Disini anda akan merasakan cabaran jalan setapak di tengah hutan yang mendebarkan namun pemandangan pantai yanag indah di hujung perjalanan akan menghilangkan rasa lelah anda. Tempat ini juga sesuai untuk perkhemahan, kerana angin laut bertiup tidak terlalu kencang sehingga waktu tidur di malam hari cukup tenang.

2. Berjalan kaki garden
Selepas melawat tempat-tempat pelancongan yang penuh sesak di bandar, melawat Taman Botani Penang merupakan penyelesaian tepat. Taman Botani Penang adalah taman umum yang terletak di Jalan Air Terjun (Air Terjun Road) di George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Di taman ini anda boleh berjalan santai sambil mengambil gambar dari pelbagai jenis tanaman dan pohon yang ada.

3. Melihat ikan sambil merasai makanan
Makan ikan Koi merupakan salah satu kegiatan utama dalam Aquarium Penang yang tidak boleh anda lewatkan. Akuarium ini terletak di dalam Institut Penyelidikan Perikanan di Pulau Pinang, Malaisya. Tempat ini adalah syurga bagi banyak haiwan air asli Malaisya. Sebuah tempat berisi 80.000 liter air dengan ikan-ikan besar yang boleh anda lihat dengan mudah. Anda juga boleh memberi makan penyu namun harus mengikuti peraturan yang ketat pemberian makan yang oleh kakitangan akuarium. Selain itu anda juga boleh melawat kolam koi kecil di mana ikan-ikan berwarna cerah itu kelihatan hilir mudik.

4. Berkeliling menggunakan beca
Sebuah cara yang aneh namun menyenangkan untuk melayari keindahan Penang adalah dengan cara naik becak. Kegiatan ini banyak disukai pelancong dan anda tentunya akan cuba hal ini. Rickshaw (beca) merupakan kenderaan asli dengan tiga roda yang popular di Penang. Ini adalah salah satu cara yang sihat untuk menikmati pelancongan bandar yang indah. Para pengendara becak juga merupakan pemandu pelancong yang baik kerana mereka banyak mengetahui maklumat tentang tempat-tempat yang bagus.

5. Berenang di Batu Feringghi
Batu Feringghi letaknya berdekatan dengan Teluk Bahang dan Tanjung Bungah. Disini anda boleh menyelam dan berenang melalui perairan yang jernih. Selain terkenal dengan kegiatan menyelam dan berenang, anda juga boleh mencari banyak hotel, restoran yang menyajikan pelbagai jenis makanan, dan juga kedai souvenir.

Untuk mendapatkan diskaun harga murah senarai hotel di Pulau Penang DiSini

please :